Leisure Bay

17 juli 2011 - Leisure Bay, Zuid-Afrika

Het badplaatsje Leisure Bay zouden wij, als Joost & Caroline (Jolie) er niet zouden wonen respectloos voorbij gereden zijn. Ro kon zich nog een tankstation met postbussen langs de autoweg herinneren waar hij met Jo tijdens een fietstochtje in november vorig jaar langs gereden was. Met dit als herkenningspunt, en over het naast gelegen smalle duinweggetje dat onder andere langs het strand liep kon makkelijk het gezellige huis van Jo & Lie gevonden worden.

Zoals altijd werden wij door hun aller hartlelijkst ontvangen en zaten wij even later aan de borrel. Eindelijk konden wij ons enthousiasme en de sterke verhalen over onze belevenissen van de afgelopen twee weken tijdens ons verblijf in ZA aan anderen vertellen.

Vrijdag 15 juli hebben wij met z’n vijven een vuurtoren beklommen en konden vanaf het ronde balkonnetje door het heldere droge weer ver over de zee heen kijken. Natuurlijk werden de verrekijkers meegenomen en werd ons turen en speuren snel beloond. Vanaf de vuurtoren konden wij de walvissen goed herkennen als zij voor een korte tijd even boven water kwamen. Op een minder grote afstand van het strand konden wij ook duidelijke de vinnen van de dolfijnen waarnemen.

Onder de vuurtoren werd de ochtend met een lunch en heerlijke vruchten juices afgesloten.

Staking !?

Ivm de dreigende gevolgen van een staking van o.a. raffinaderij personeel besloten wij de nog half volle tank alvast maar aan te vullen. Pas bij het derde pompstation was nog brandstof beschikbaar en kon de tank volgegooid worden.

De werknemers van twee van de drie raffinaderijen in ZA zijn al enkele dagen in staking en de gevolgen zijn dus ook voor ons nu merkbaar geworden.Wat dit voor gevolgen heeft voor de voortzetting van onze ZA reis is nog niet duidelijk A.s. maandag zijn er weer gesprekken tussen de vakbonden en de werkgevers maar al zouden zij het snel eens worden over de extreem geëiste loonsverhogingen dan zal de bevoorradingen van de benzinestations echt niet binnen 2 a 3 dagen weer op normaal niveau zijn. Er is op dit moment nog weinig reden om ons hier echt druk over te maken en zitten we nog hoog en “droog” bij Jolie.

Ook dit wordt vervolgd…

Zaterdag 16 juli een heerlijke uitwaai strandwandeling gemaakt. Boven zee ontdekte  Nick als eerste (kleine) wervelstormen op die onder hun sliert duidelijk het opwaaiende zeewater lieten zien. Nooit eerder gezien. De grote verrassing kwam wel aan het einde van de wandeling waarbij wij door een toch onverwachte stortbui compleet soaking wet zijn geregend. ’s Avonds super gezellig en lekker gegeten bij Flavors in Ramsgate.

Zondag 17 juli

Ivm de benzine schaarste zijn we met de op diesel rijdende Toyota Landcruiser van Jolie naar Umtavuna Gorge vallei gereden die zich op een korte afstand van hun huis bevind.

Er was echter maar twee plaatsen voorin beschikbaar en moesten er drie man/vrouw in het overdekte bakkie achterin. Geen probleem en niet echt oncomfortabel voor een korte rit.

De wandeling was fantastisch mooi en mooie uitzichten de diepte in. In de verte was de Indische Oceaan te zien waarbij soms witte sporen van springende walvissen te zien was. Hebben hier nog net op tijd een op een rots zonnende varaan zien wegduiken. Na een lunch op een uitzichtpunt kwam familie baviaan polshoogte nemen maar bleven buiten voor hun veilige afstand van zo’n 30 meter. Zij hielden ons en wij hun in de gaten.

1. Rien:
    17 juli 2011
    Hoi NIWIRO,

Precies 3 jaar geleden stonden wij ook aan jullie Durban strand. Nu nog een week in de file naar de opgebroken wegen bij Leimuiden. Jullie lucht is ook blauwer dan dat constante rotweer hier. Leuk om jullie verhalen te lezen. Kan de tekst van Sarie Mareis daarbij maar voor de helft zingen. Jullie zijn al langs haar geboortedorp gekomen? Wel afslaan hoor ! (deden wij niet en nog spijt!). Caravan staat hier voor de deur. Verwacht dat volgende week alle Zeeuwse campings weer opgedroogd zijn. Geniet nog even lekker verder en breng vooral het zonnetje mee terug !!

Groetjes, Rien
    P.S. Cavendish vandaag zijn 4e ( totaal 19e) rit gepakt!
  2. Rien:
    18 juli 2011
    En vandaag allemaal gefeliciteerd met de 93e van Madiba!!

Groet, Rien
  3. Jolie:
    21 juli 2011
    Lieve WIRONIES,

Help, het huis is akelig leeg en stil zonder jullie, we missen de schaterlachjes van..........
    Zelfs Joost zat vanmorgen sip aan zijn banaan!
    Geniet van de prachtige bergen, warm haardvuur en de wijntjes.
    Liefs Lien